Spis sammen - og forebyg spiseforstyrrelser

23. august 2010

De forældre, der holder fast ved at samles om bordet for at spise, kan nu bruge en videnskabelig undersøgelse fra det amerikanske Harvard Universitet som argument. Her har fem års studier af 7.000 piger og 6.000 drenge vist, at de børn, der var vant til at spise aftensmad sammen med deres forældre, ikke udviklede spiseforstyrrelser som bulimi og ædeflip i samme grad som børn, der ofte spiste alene, skriver videnskab.dk. Tilfældene af anoreksi i undersøgelsen var for få til, at forskerne vil konkludere noget for denne lidelse, men især for bulimi var der så markant forskel, at forskerne godt tør konstatere en sammenhæng, selv om undersøgelsen ikke tager højde for flere andre faktorer som eksempelvis sociale forhold.

Via spørgeskemaer viste det sig nemlig, at langt færre end halvdelen af de unge, der i 13-14-års alderen led af bulimi, havde spist aftensmad med familien ofte, mens det for næsten alle de unge uden spiseforstyrrelser gjaldt, at de spiste sammen med familien næsten dagligt. For børn, der blev grebet af tvangsspisning, var forskellen mindre markant, men forskerne konkluderer alligevel, at fælles aftensmad kan være med til at forebygge spiseforstyrrelser senere i livet.

Kilde: Infomedia.dk (Politiken)